Pas a pas

El procés creatiu del Ramon Llull ha estat força complex. Deixant de banda la historia i el guió, i centrant-nos únicament en el dibuix, veureu que segueixo moltes etapes abans d’aconseguir que el dibuix tingui l’aspecte final. A tall d’exemple, aquí teniu un extracte d’una pàgina qualsevol.

Primer, podeu trobar l’esbós a llapis. En aquest cas es tracta d’un esbós més o menys acabat, i inclou els fons dibuixats al mateix paper que els personatges. Això no és habitual, sóc un fan de la pantalla de llum, que em dona molta llibertat a l’hora d’atacar l’horror vacui de la pàgina en blanc (d’això ja en parlarem més endavant), i normalment per a aconseguir un esbós ben acabat faig servir tres o quatre papers, un amb els personatges, l’altre amb la perspectiva, l’altre amb els fons, etc. que són els que calcaré sobre la pàgina definitiva. Per a tots aquests esbossos em va bé qualsevol tipus de paper i llapis (tot i que el llapis amb mines HB embruta menys la pàgina i és més agraït).

pag58ll

Un cop tots els detalls a dibuixar estan més o menys definits, començo la fase de l’entintat. Bé, jo li dic ‘entintat’ perquè en fa les funcions, però en aquest còmic no he fet servir tintes. Bàsicament el que faig és calcar el dibuix emprant la pantalla de llum sobre un paper DIN-A3, i amb llapis de mina 0.5 2B. Respecte el paper, bé, haig de dir que sóc una mica deixat, i ja des de l’inici vaig cometre l’error de fer servir un paper qualsevol, d’impressora.

pag58t

Ja tenim el blanc i negre. Comencem amb els colors, doncs. El primer és posar-hi les ombres. Per a fer-ho utilitzo aquarel·la blava o, en el seu defecte, tinta xinesa blava aiguada. Per què blava? doncs perquè veureu que el color li dono amb el photoshop, i el blau és un to que aquest programa reconeix fàcilment. Només un detall, com ja us he explicat, els llapis acabats els vaig fer sobre paper corrent d’impressora, així que per a posar-hi les ombres, va caler escanejar els llapis i tornar a imprimir totes les pàgines en blanc i negre sobre un paper que resistís l’aiguada (és important el tipus de paper, aquest aspecte en certs moments em va crear molts problemes).

pag58aq

Ja tenim les pàgines llestes per a posar-hi color. S’escanegen i a treballar amb l’ordinador. No és aquesta una eina que m’agradi especialment, cal saber-ne molt per a evitar que el resultat sigui fred i maquinal (tot i que alguns autors aconsegueixen veritables meravelles, vegi’s Enrique Fernández o Sébastien Gérard), i ja us avanço que jo no en sé gaire de fer-lo servir. El punt positiu és que és molt còmode, net i ràpid (i barat), i m’ha servit per a treballar amb la velocitat necessària i amb uns resultats mínimament satisfactoris.

pag58c

Les passes que he seguit per a donar el color amb l’ordinador són les habituals: primer posar els colors base, i després donar-li els gradients, pinzellades o efectes finals sobre els colors base. Bé, amb una excepció, les ombres en aquarel·la també es modifiquen per a aconseguir que cada cosa tingui l’ombra del color que li pertoca. Per exemple, l’ombra en una cara sota una llum exterior com la d’aquestes vinyetes, no és blava sinó marró (o rosada, o ataronjada), cal assegurar-se doncs d’adequar-li el to. En noves entrades ja parlaré amb més detall del color.

Gràcies per passar-vos!

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s