Procés de la pàgina 33

Tornem a parlar del Ramon Llull. En aquesta entrada volia mostrar-vos el procés de creació d’una de les pàgines que més vaig gaudir del Ramon Llull. Com sempre, vaig fer totes les etapes habituals, però en alguna d’elles hi ha detalls que m’agradaria comentar.

fotopags33

Aquí tenim els primers esbossos a llapis. Com veureu estan desordenats en diferents pàgines (normalment treballo així i després ho munto tot a la pàgina definitiva amb la pantalla de llum, el que em dona molta llibertat a l’hora d’encarar la pàgina). De vegades parteixo d’esbossos molt ben definits i tancats, on tot és planificat i sé on anirà cada cosa. D’altres vegades però, com en aquesta pàgina, on tota la narració havia de ser visual ja que ni tan sols hi havia diàlegs, vaig provant diferents coses per a veure l’efecte que em fan, de cara a plasmar en imatges de la millor manera possible la idea que tinc al cap.

En aquest cas podeu veure que fins i tot el disseny de la biblioteca el vaig canviar sobre la marxa. Inicialment intentava forçar la perspectiva per a aconseguir imatges impactants, que causéssin un cert vertígen, fins i tot el disseny de la biblioteca com una sèrie de cel·les octogonals que s’allargaven verticalment fins a l’infinit, pretenien reforçar aquesta intenció (d’alguna manera tenia al cap representar la biblioteca que Borges descriu al seu fascinant conte la Biblioteca de Babel). A mesura que l’anava representant, però, me n’adonava que una biblioteca com aquesta, tot i la forta impressió visual que podia generar, difícilment podria haver existit al Paris del segle XIII. Vaig començar aquest còmic pretenent aconseguir una forta credibilitat històrica, i permetre’m una llicència com aquesta s’allunyava clarament de la meva intenció inicial. Així que després de sospesar varies opcions, vaig optar per un disseny de biblioteca més adequat a l’estil del romànic normand, corresponent per l’època, i per tant més creíble.

La perspectiva isomètrica des de la qual vaig decidir atacar la imatge té una certa raó de ser, que no vaig descobrir fins a més endavant. La meva intenció era que la biblioteca donés una certa impressió de laberint i, potser influenciat pel pixel art, això em va portar a recordar aquells primitius jocs d’ordinador de finals dels vuitantes on el protagonista s’endinsava en masmorres plenes de monstres que estaven representades sota perspectiva isomètrica (jocs com el Knight Lore, La Abadia del crimen, Head over heels). Així va ser com vaig optar per aquest punt de vista que vol reforçar la impressió de petitesa del cardenal, que s’endinsa a la biblioteca armat amb la seva torxa i el llibre prohibit.

abadia_amstrad

Si vaig arribar a prendre aquesta decisió de manera inconscient o si per contra tot va partir d’una idea premeditada, això ja no ho sabré mai, en qualsevol cas el que sembla clar és que la inspiració segueix estranys camins.

Més etapes. El llapis:

llapis033

Les ombres en aquarel·la:

ombres033

I aquest és l’aspecte final de la pàgina:

color33

Dir respecte al color que, com veureu aquí, els colors que li vaig donar són bastant més vius que els que apareixen finalment a la pàgina impresa. És aquest un aspecte que no vaig preveure a l’hora de colorejar i del qual el còmic crec que se’n ressent, que és la poca intensitat dels colors ataronjats en algunes pàgines, especialment en escenes il·luminades a la llum de la torxa. Bé, de tot se n’aprèn, ho tindré en compte de cara als nous projectes.

Espero no haver-vos avorrit massa amb les meves inacabables dissertacions sobre el dibuix. Gràcies per la visita.

Eduard

2 responses to “Procés de la pàgina 33

  1. Aquesta potser es una de les pagines del album resolta amb més misteri. Sembla escoltar i tot el soroll de les petjades del misteriós personatge enmig del silenci del lloc. Farem el possible per anar a la presentació.

    Salut

  2. Hola Nebur,

    Justa aquesta era la impressió que volia reflectir, la de l’enigmàtic cardenal que s’endinsa en la foscor envoltat de misteri. Ens veiem, doncs.

    Una abraçada,
    Eduard

Deixa un comentari

